Eerste hulp bij CO₂-reductie: HVO100
Voor veel bedrijven zijn elektrische bedrijfswagens nu al heel interessant, niet alleen vanwege de komst van zero-emissie zones, de vrijstelling van bpm en fiscale stimuleringsregelingen, maar ook omdat elektrisch rijden bijdraagt aan het verwezenlijken van duurzame ambities. Ben je (nog) niet klaar voor elektrisch, dan is het goed om te weten dat er ook een andere manier is om snel minder CO₂ uit te stoten: het gebruik van HVO100, een hernieuwbare brandstof die geschikt is voor alle dieselmotoren van het actuele Volkswagen Bedrijfswagens-gamma.
HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Deze hernieuwbare brandstof wordt gemaakt van plantaardige grondstoffen - voor het belangrijkste deel wordt er gebruik gemaakt van olie- en vethoudend restafval zoals afgewerkte frituurolie. HVO100-brandstof heeft dezelfde eigenschappen als reguliere diesel, maar doordat het uit hernieuwbare bron komt, realiseer je met het gebruik ervan direct een CO₂-besparing tot wel 90%. Voor het gebruik van HVO100 zijn geen aanpassingen nodig, het verbruik blijft gelijk en HVO100 tanken leidt ook niet tot extra onderhoud. In Duitsland wordt HVO inmiddels ‘Klimadiesel’ genoemd, wat het emissievoordeel heel zichtbaar maakt.
Gewoon tanken
en gaan
HVO tank je op dezelfde manier als reguliere diesel. Let daarbij wel even op: een bedrijfswagen is geschikt voor HVO100 als je een XTL-sticker aan de binnenkant van de tankdopklep ziet. Je vindt hem in ieder geval bij alle modellen van het actuele Volkswagen Bedrijfswagens-gamma, maar ook op modellen die al enkele jaren (werk)ervaring hebben. Bij het tanken valt op dat HVO100 in tegenstelling tot diesel geurloos is. In Nederland zijn er circa 250 tankstations waar HVO100 verkrijgbaar is. De literprijs is momenteel nog zo’n € 0,25/liter hoger dan die van conventionele (B7) diesel, maar naar verwachting wordt het verschil de komende jaren kleiner.
Is het wat voor
jouw bedrijf?
Door HVO100 te tanken kun je vandaag al een bijdrage leveren aan het beperken van de CO₂-uitstoot. Dat is mooi, maar de overheid kent geen actief stimuleringsbeleid voor deze ‘quick fix’. Je hoeft niet te rekenen op (en met) subsidies of andere regelingen. Dat neemt niet weg dat het gebruik van HVO goed bij je bedrijf kan passen omdat je bijvoorbeeld veel laadvermogen nodig hebt en/of omdat je verzekerd wil zijn van een zorgeloze (lange) actieradius. Daarbij is het goed om te weten dat je met een Volkswagen Bedrijfswagen uit het huidige gamma nog tot en met eind 2027 ook welkom bent in Zero Emission-zones, mits vóór 01-01-2025 tenaamgesteld of in aanmerking komend voor een ontheffing. Maar HVO is niet alleen gunstig voor de berijder, maar ook voor het bedrijf zelf. We hebben het dan bijvoorbeeld over de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die grote bedrijven verplicht om in hun jaarverslag op te nemen hoe zij met het milieuvraagstuk omgaan. De toepassing van HVO kan ook de doorslag geven bij sommige tenders. Kortom, stel dat je binnenkort toe bent aan een nieuwe bedrijfswagen, maar dat je nog niet klaar bent voor 100% elektrisch, dan is dit hét moment om te schakelen. Tot en met 31 december 2024 geldt namelijk nog een bpm-vrijstelling voor elke bedrijfswagen. Voor bedrijfswagens die vanaf 1 januari 2025 worden verkocht geldt dat de bpm wordt berekend op basis van de CO₂-uitstoot. Modellen met een verbrandingsmotor worden hierdoor fors duurder.
Toch
elektrisch?
Natuurlijk vergelijk je een bedrijfswagen met verbrandingsmotor met een volledig elektrisch aangedreven model. Een elektrisch aangedreven bedrijfswagen heeft laadstops nodig. Gelukkig is de infrastructuur in Nederland goed. Er zijn veel openbare (snel)laadpunten, mogelijkheden om bij bedrijven te laden en zelfs thuis kun je nieuwe energie opdoen. Daarbij ben je altijd welkom in elke zero emissie-zones en je kunt profiteren van subsidies en fiscale voordelen. Let daarbij wel op: 2024 is het laatste jaar waarin de Subsidieregeling Emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA) beschikbaar is. Daarbij wordt de MRB-vrijstelling ook voor elektrische bedrijfswagens stapsgewijs afgebouwd én de MIA/VIA-investeringsaftrekmogelijkheden worden verder versoberd. Ook voor elektrische bedrijfswagens geldt dus dat 2024 het perfecte jaar is om tot aanschaf over te gaan.